Facebook Twitter Tunein YouTube

Cinema Classica – filmmuziek in al haar emotie en melancholie

Vanaf vandaag (zaterdag) brengen we filmmuziek - ook wel soundtracks genoemd - in al haar emotie en melancholie tot in je woonkamer. Breng de familie samen, jong en oud, neem rustig plaats in de sofa, sluit je ogen en geniet van ’s werelds mooiste melodieën, geschreven voor de film-, tv- en gaming-industrie.

Introductie

De allereerste filmprojectie mét geluid dateert reeds van begin de jaren 1900. Niettegenstaande het succes van deze theater projectie-opvoeringen werd pas in 1923 de eerste commerciële film met geluid/muziek uitgebracht. Deze techniek heette toen “sound-on-film”.

De muziek in een film of projectie is in het algemeen ondergeschikt aan het beeld. Eerder bedoelt om aanvullend de emoties te versterken van de acteurs en de verschillende soorten scenes. Ze kan ook worden gebruikt om een bepaalde sfeer op te roepen, bijvoorbeeld bij een liefdes-scene, of bij een overlijdens-/heengaan scene of als er iets spannends gebeurt of op het punt staat te gaan gebeuren. In dat laatste geval bijvoorbeeld wordt het eerst stil en dan klinkt er plots spannende muziek om dit te benadrukken. Het kippenvel moment zoals we dat ook noemen. Het prikkelt je zintuigen en je kijkt alerter naar de film waardoor het gevoel enorm versterkt wordt.

Naarmate de jaren vorderden merk je dat filmmakers meer aandacht besteedden aan geluidseffecten en muziek. De dag van vandaag is het bijna ondenkbaar om geen muziek meer te spelen bij een film. Niet alleen dat, maar ook de muziekgenres zijn enorm geëvolueerd. En dat maakt deze introductie via Cinema Classica zo interessant. Richard Wagner was eigenlijk een filmmuziek-componist avant la lettre. Op vele vlakken is hij een van de stichters van de emotie-overdragende filmmuziek. De climax – zoals dat heet – is iets wat hij als geen ander heeft gedefinieerd tot een vast gegeven binnen opera, theater, film enzomeer. Zijn muziek wordt tot op de dag van vandaag veelvuldig toegepast in de filmindustrie. Veel hedendaagse (1960 – heden) componisten namen hier een voorbeeld aan en schreven gelijkaardige muziekstukken waarbij de melancholie, de emotie exponentieel versterkt wordt.

Hoewel de meeste mensen intussen wel weten wat filmmuziek is, horen we toch veel “ah, ik wist niet dat dit ook filmmuziek was”. Dat is helemaal te verklaren door de diversiteit aan componisten en hun achtergrond. Van over de hele wereld zijn de invloeden voelbaar. Hoewel dit geldt voor klassieke muziek in het algemeen is filmmuziek een samensmelting van alle mogelijke muziekgenres, instrumenten en culturen. En dat, Dames en Heren, is waar we je met Cinema Classica van willen laten genieten. Het doel is je kennis te laten maken met de diversiteit aan componisten, genres en thema’s van over de hele wereld.

Playlist

Per week zullen we meer in detail over de verschillende componisten, thema’s en emoties uitweiden.

Deze eerste – niet thematische – week, op 14 september, starten we met de animatiefilm Up. Een film die iedereen van in het begin meteen naar de keel grijpt met een heel herkenbare scene waarin een oude man terugblikt op hoe hij zijn vrouw leerde kennen, hoe ze samenleefden, hoe zij dan ziek werd en de oude man uiteindelijk helemaal alleen achter bleef. Heel aangrijpend beeld, en met de muziek erbij versterkt het gevoel zoveel meer. Je hoort meteen aan de muziek in welke periode van zijn leven wat gebeurde.

Michael Giacchino werd als start gekozen omdat hij als geen ander erin slaagt om de grote componisten te bundelen in één persoon. Het is niet voor niets dat je hem meer en meer ziet verschijnen als componist van een film of spel (waar hij ooit mee begonnen is trouwens). Hij is vooral bekend geworden bij het grote publiek door zijn werk in de film en gelijknamige serie “Lost”.

Met Klaus Badelt’s werk krijgen we het meteen warm, want je hoort dat de acteur in de film vrolijk en verliefd rondloopt in Bleeker street. Net zoals Harry Potter de eerste liefdesgevoelens ervaart met het prachtige stuk geschreven door Patrick Doyle, gaan we over naar een andere missie, namelijk de oorlog. Oorlogsthema’s waren lange tijd in de voorbije paar decennia. En met Band of Brothers heeft Michael Kamen een groot succes gehaald. De koperblazers zijn hierin niet weg te denken.

Eindigen doen we met het immer bekende ET, the Extra-Terrestrial, the Deptarture. Dit epische werk van componist John Williams is een van de meest tijdloze nummers ooit gemaakt. Laat de nostalgie zegevieren !

Last but not least, uw feedback is welgekomen. Zijn er films, thema’s enzomeer die u graag wilt horen, of u wilt meer informatie, aarzel dan niet en schrijf ons cinema@laclassica.be.

Christophe Vanderhaegen

Luister elke zaterdagavond tussen 20.00u en 21.00u, in herhaling op dinsdagavond of steeds online via de podcast (Google podcast, Spotify, TuneIn, RSS Feed).

 

Playlist 14 september 2019

Film

Titel

Componist

Up Stuff we did Michael Giacchino
The time machine Bleeker street Klaus Badelt
Harry Potter and the Goblet of Fire Harry in winter Patrick Doyle
Band Of Brothers The mission begins Michael Kamen
A Single man Stillness of the Mind Abel Korzeniowski, Shigeru Umebayashi
The medicine man The Tree’s Jerry Goldsmith
Forrest Gump Run Forrest Run Alan Silvestri
The Mask of Zorro Zorro’s Theme James Horner
Defiance The Bielski brothers James Newton Howard
A Beautiful mind Cracking the Russian codes James Horner
Shrek Fairytale Harry Gregson-Williams & John Powell
2046 Main title Shigeru Umebayashi
I, Robot Round Up Marco Beltrami
Jurassic World Welcome To Jurassic World Michael Giacchino
The golden compass Epilogue Alexandre Desplat
Pan’s Labyrinth a tale Javier Navarette
Rudy tryouts Jerry Goldsmith
E.T. The Extra-Terrestrial The Departure John Williams

 

Recent