Facebook Twitter Tunein YouTube

FANTASIEVOLLE OPENING VAN DE ANTWERPSE MIDDAGCONCERTEN MET LIEBRECHT VANBECKEVOORT

Pianist Liebrecht Vanbeckevoort zit vooral nog in het collectieve geheugen als laureaat en publiekslieveling binnen het Koningin Elisabeth Wedstrijd-gebeuren in 2007. Inmiddels is hij een veelvoud van de talenten die hij destijds tentoonspreidde.

Als internationaal concertpianist, weet hij zijn lyriek in zowat alle sub-genres van het Klassiek als visitekaartje stijlvol in te zetten. Daarom was de keuze voor een programma rond de fantasieën van verscheidene componisten onder de titel Quasi una Fantasia de perfecte keuze voor dit concert.

Ook componisten zijn mensen. Mens zijn betekent ook zich kunnen loswrikken uit een bepaald keurslijf om zijn of haar eigen identiteit ten volle te kunnen beleven, ook muzikaal. Zoals een mens danst op muziek en de handen meebeweegt met de emotie die de muziek teweegbrengt, zo ook leeft een muzikant en componist op tijdens het beleven van nieuwe klanken die het gemoed verheffen. Zo zijn fantasieën belevenissen van componisten, tussen de vaste stramienen door, die later zouden leiden tot de lyrische sonatevorm.  Meestal beginnen ze ingetogen om te ontaarden in explosies van gevoelens.

Voor dit concert werd gekozen om te beginnen met de Fantasie in c, KV 475 van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) uit 1785. Deze bestaat uit vijf bewegingen die totaal van mekaar verschillen, zelfs in toonaard, maar waar componist en uitvoerder zich in een enkele geluidstrance doorheen werken. De Sonate nr. 13 in Es, opus 27 nr. 1 Quasi una Fantasia van Ludwig van Beethoven (1770-1827) bestaat uit vier bewegingen en werd opgedragen aan Joseph Haydn. Alles begint traag en ietwat improvisatorisch om virtuoos te besluiten, net zoals Beethoven ook de beroemde Mondscheinsonate schreef, die aan het eind van dit concert als toegift werd gebracht.

Lees het volledige artikel op www.cultuurpakt.be.
Cultuurpakt logo

Recent