Facebook Twitter Tunein YouTube

JOZEF DE BEENHOUWER – DE ROMANTIEK VAN DE SCHUMANNS, EEN GEZINSKRONIEK

Het is altijd mooi wanneer concertorganisaties beseffen dat er zowel jong talent bestaat dat een eerlijke kans verdient, maar dat er evenzeer gevestigde waarden zijn die ongelooflijk hard dienen gekoesterd te worden. Meer nog, onze jonge generatie pianisten heeft maar liefst vier decennia lang geleerd van Jozef De Beenhouwer.

Hij begon zijn muziekstudies nadat hij in 1970 afstudeerde als apotheker aan de KUL. Klank werd het beste medicijn, waarmee hij de wereld rondreisde. Hij was liedbegeleider van o.a. Ria Bollen, Robert Holl, Werner Van Mechelen en Liesbeth Devos. De (internationale) prijzen, optredens  en opnames vallen op evenveel te tellen als aanwezig in het gezin Schumann.

Koppel
De Schumanns, die andere legende. Voor de ene het perfecte koppel, voor de andere het spookhuwelijk tussen een krankzinnig wordend componist en zijn hoogbegaafde muzikale echtgenote. De waarheid moet wel ergens in het midden liggen. Het is wel degelijk zo dat Robert (1810-1856) geen makkelijk karakter moet gehad hebben en zijn vrouw Clara (1819-1896)het liefst van al dicht bij hem aan de haard had. Toch moedigde hij haar sterk aan te componeren, maar dan binnen zijn eigen stijl. Je zal maar zo een intelligente vrouw loslaten in de jungle van de toenmalige mannenwereld, een mmentale nachtmerrie… Ze kregen in totaal acht kinderen. Het oudste zoontje zou slechts 1 verjaardag kunnen vieren. Robert kreeg vaker aanvallen van depressie en paranoia. Zijn muziek werd cryptischer. Hij ondernam tijdens de laatste zwangerschap van Clara een zelfmoordpoging door in de Rijn proberen te springen, waarop hij in de psychiatrie werd opgenomen. Clara zou hem slechte 1 enkele kreeg komen bezoeken, 2 dagen voor zijn dood.

Levensloop in klank
Aangevangen werd met de Kinderszenen opus 15 uit 1838, waar alle facetten van gezinsgeluk in doorschemeren. De Beenhouwer neemt zijn tijd om de volle romantiek te laten inwerken en klanken diep tot hun recht te laten komen, een werk van licht en donker.  Vervolgens bracht hij drie stukken van Clara Schumann waaruit haar temperament – vooral bij de Transcriptie voor piano solo uit 1895 van de 6 Canonische Studien für den Pedalflügel opus 56, oorspronkelijk door Robert in 1845 gecomponeerd. Sterke uitdrukking, passie en ook wel boosheid werden geblust met de eerste beweging uit haar Romanze in A uit 1953, een liefdevol antwoord op de Drei Romanzen van haar echtgenoot, Robert. Dit alles voorafgegaan door een vroeg werk van haar hand, het Scherzo in c, opus 14 uit 1841.

Lees het volledige artikel op www.cultuurpakt.be.
Cultuurpakt logo

Recent