Facebook Twitter Tunein YouTube

KHEOPS ENSEMBLE: DOORLEEFDE COMMUNICATIE

Het was het Kheops Ensemble dat het middagconcert van 20 september mocht opluisteren. Muziek is in hoofdzaak nog steeds communicatie, en niet enkel communicatie van klanken, maar ook communicatie van verhalen, gevoelens, opgewekte betrokkenheid door een gevoel van thuiskomen. Het was met deze instelling dat de kamermusici hun feeling op mekaar en op het publiek loslieten.

Ook de stukken die zij brachten, werden met dezelfde gedachte geselecteerd. Zo brachten ze het Pianotrio in Bes, K502 van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) in drie delen; drie delen, maar toch compleet verschillend van de toen nog strak uitgelijnde drie- of vierdelige sonates die pas tijdens de romantiek hun vrijere vorm zouden krijgen. De piano kreeg bij het schrijven van dit trio voor het eerst een prominentere rol, wat nieuw was voor die periode. Hierdoor  kregen de strijkers en onafhankelijkere rol, waardoor een juiste communicatie belangrijker dan ooit werd. Mozart is mogelijk één van de componisten geweest die het meeste emotie in zijn werk legde, d.m.v. een sterke communicatie tussen instrumenten. De componist componeerde datzelfde jaar trouwens nog twee andere pianotrio’s.  Het opbouwende werk, de vrolijkheid die pianist-componist Muhiddin Dürrüoglu – professor aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel – in het stuk legde, samen met de doorleefde respons van de strijkers, legde hier zeer geslaagd de juiste nadruk.

Lees het volledige artikel op www.cultuurpakt.be.
Cultuurpakt logo

Recent