Facebook Twitter Tunein YouTube

TRIO KHNOPFF: EEN MYSTERIEUS, COMPROMISLOOS AVONTUUR

Wat de Middagconcerten van Antwerpen zo interessant maakt, is dat er regelmatig out of the box wordt gedacht zonder hierbij aan kwaliteit in te boeten. Andere stijlen en componisten dan het gangbare klassieke repertoire worden op zulke manier aan bod gebracht, dat het publiek nieuwsgieriger en bijgevolg leergieriger wordt zonder daarbij vergeten te genieten.

Het Trio Khnopff bestaat uit violiste Sadie Fields, pianiste Stephanie Salmin en cellist Romain Dhainaut. Hun inspiratie haalden ze bij kunstschilder Fernand Khnopff die tussen 1880 en 1920 een veelzijdig, mysterieus oeuvre naliet. Het trio brengt een brede waaier aan waardevolle werken uit die periode die in de vergetelheid zijn geraakt.

Het concert van 27 september werd aangevangen met het Pianotrio nr.1 opus 8 uit 1923 van Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975), een compositie bestaande uit een enkele beweging. De componist was slechts 16 jaar oud toen hij dit werk creëerde, een jaar  na de dood van zijn vader. Oospronkelijk heette het Gedicht. De grote variatie in tempo en muzikaal karakter werd stevig in de verf gezet door het trio, krachtig gevoelig.

Vervolgens: Twee liederen zonder Woorden voor viool en piano van Meiczylaw Weinberg (1919-1996), een Pools-Joodse componist die door Sjostakovitsj enorm werd gerespecteerd. Weinberg bleef tijdens en na WOII buiten schot van de antisemieten ondanks het feit dat zijn vader in 1948 door de geheime politie werd vermoord. In 1953 werd hij zelf toch gearresteerd omdat hij een Joodse republiek op de Krim wilde oprichten. Sjostakovitsj richtte een schrijven aan Stalins rechterhand Beria, maar het was vermoedelijk de dood van Jozef Stalin die ervoor zorgde dat Weinberg uiteindelijk vrijkwam.

Lees het volledige artikel op www.cultuurpakt.be.
Cultuurpakt logo

Recent