Facebook Twitter Tunein YouTube

TRIOFENIX: VASTBERADEN STRIJKERS AAN ZET

De Antwerpse Middagconcerten blijven moedig het podiumlandschap opnieuw kleuren. Hun missie is nog steeds om mensen te laten genieten van wat ze kennen of nog moeten ontdekken, met de juiste duiding en door de juiste artiesten. Dit al 72 seizoenen lang.

Zo stond TrioFenix – opgericht in 2006 –  ook op het programma in maart 2020, toen corona plots het hele culturele leven van de kaart veegde. Ze waren dan ook in bijzondere stemming dat hun concert ditmaal wel mocht doorgaan. Het publiek alles van zichzelf geven, werd belangrijker dan ooit.

En dat gebeurde ook, in een totale naturel van speelvreugde. Het is steeds de bedoeling van de drie muzikanten geweest om het strijktrio extra onder de aandacht te brengen. Het is hun overtuigend positieve instelling tijdens het spelen die de microbe recht het publiek instuurt. Tijdens dit concert werd geopteerd voor een waaierprogramma in plaats en tijd.

Oorsprong
Aangevangen werd met het Trio in D opus 14 nr. 4 van Luigi Boccherini (1743-1805) in drie bewegingen. Luigi Boccherini haalde zijn inspiratie bij Joseph Haydn, vader van het strijktrio. Het was een periode waarin kamerbezettingen steeds populairder werden. Stel je een tijd voor zonder radio of cd-speler. De grootste muzikale vreugde, werd toen in intieme sfeer gecreëerd door kleine gezelschappen. Ook begon men zelf in amateurgezelschap thuis te musiceren. Het uitgeven van muziek werd dus steeds belangrijker. Haydn introduceerde Boccherini bij zijn Weense uitgever. Toch zou Boccherini later een Italiaanse uitgever onder de arm nemen. Er ontstonden dan ook duidelijke stijlverschillen tussen de Weense en de Italiaanse school, ondanks de opzet overeenstemde. De uitvoering door TrioFeniks creëerde een aangename sfeer waarop de rest van het concert kon gedijen.

Sterk
Het Trio in G opus 9 nr.1 van Ludwig van Beethoven (1770-1827) in drie bewegingen werd onmiddellijk sterk ingezet en met blije pathos in de verf gezet door violiste Shirley Laub. Hoe kan het dan ook anders dan dat de andere strijkers, cellist Karel Steylaerts en Tony Nys, geprikkeld raken door zo’n aanstekelijke dynamiek. De vastberadenheid waar Beethoven om vraagt, werd  zeer consequent in de verf gezet. Geen overdreven krachttoeren, charisme en precisie waren allesbepalend.

Lees het volledige artikel op www.cultuurpakt.be.
Cultuurpakt logo

Recent