Facebook Twitter Tunein YouTube

Zevende editie Festival Artonov Brussel

Sinds 2015 brengt het festival Artonov architectuur samen met multidisciplinaire kunstvormen in Brusselse art-nouveau- / art-decohuizen en andere opmerkelijke architecturale gebouwen. De 7de editie gaat door tussen 3 en 10 oktober.

Op het menu : concerten, opvoeringen, creaties, workshops, conferenties en degustaties.  Deze 7de editie brengt werkelijk alles samen, muziek, dans, theater en zelfs culinaire kunst in de prachtige art-déco en art-nouveau gebouwen die Brussel rijk is.

  • BALSAM
    Zondag 3 oktober – Maison de la Post
    BALSAM is een zinnenprikkelend laboratorium. Een alchemistisch concert waarin muziek versmelt met verrassende geuren, smaken en sensaties, waarin klanken transformeren tot beelden.De bedwelmende muziek voert je mee langs traditionele gezangen uit Portugal, Griekenland en IJsland, mystieke klanken van Hildegard Von Bingen, 15de-eeuwse polyfone muziek en eigen composities.
  • L’Offrande Musicale
    Maandag 4 oktober – Hotel van Eetvelde
    Ausonia en Les Yeux d’Argos werken 24 uur lang samen om een éénmalig concert aan te bieden. In het unieke kader van het recent gerestaureerde Hotel van Eetvelde dompelen oude muziek en lichteffecten het publiek onder in een totaalbeleving.Drie werelden en drie tijdsperken ontmoeten elkaar en spelen op elkaar in: architectuur, muziek en videokunst.
  • Misia in concert
    Woensdag 6 oktober – Huis Max Hallet
    Misia Sert (1872-1950) was de ‘koningin van de Parijse salons’, maar ook van gebroken dromen en woelige liefdes. Haar leven vol glorie en tragiek inspireerde talloze kunstenaars, van Proust en Renoir tot Diaghilev en Coco Chanel. De Belgisch- Poolse Misia was aan het begin van de 20ste eeuw een spilfiguur in de Franse muziekwereld, maar is vandaag ten onrechte niet meer gekend bij het grote publiek.
  • Schwanengesang, een Cyclus ?
    Woensdag 6 oktober – Huis Max Hallet
    Schwanengesang wordt beschouwd als het laatste van Schuberts drieluik van cycli, na Die Schöne Müllerin en Winterreise, maar vertoont toch enkele zeer belangrijke verschillen. Terwijl de eerste twee cycli door de dichter Wilhelm Müller werden geschreven en als samenhangende verhalende reeksen kunnen worden gelezen, combineert deze “Zwanenzang” teksten van drie dichters aan de hand van een nauwelijks voorhanden narratief kader.
  • Forme(s) de vie
    Donderdag 7 oktober – Hageltoren
    Wat als bewegen niet langer vanzelfsprekend is? Welke gebaren zou u koesteren indien zelfs de eenvoudigste beweging een extreme inspanning en volledige focus vereist? In deze voorstelling, een combinatie van performance en film, onderzoeken drie dansers en twee performers met een beperkte mobiliteit (een voormalige danseres en een voormalig bokser) onze behoefte aan gebaren om met elkaar in contact te komen en te communiceren.
  • The Wunderkammer of Polyphony
    Vrijdag 8 oktober – Vanhaerent’s Art Collection
    Dit programma vertrekt van het idee dat polyfone repertoires in de late middeleeuwen en de renaissance de muzikale tegenhanger zijn van de belangrijkste Europese kunstcollecties en -verzamelingen.  En wat als deze polyfonie opnieuw tot klinken wordt gebracht in een gerenommeerde hedendaagse Brusselse kunstcollectie? Het publiek kan de ervaring van deze resonantie tussen kunstwerken en uitzonderlijke muzikale ‘meraviglie’ aan den lijve ondervinden.
  • Urban Beethoven
    Zaterdag 9 oktober – See U Brussels
    Urban Beethoven© is een dialoog tussen Beethovens muziek voor piano en orkest, uitgevoerd door Nima Sarkechik en het strijkorkest van het Koninklijk Conservatorium van Brussel onder leiding van Shirly Laub, en kunstenaars uit de wereld van hiphop en digitale kunst.
  • C#2 Duo voor organetto en computer
    Zondag 10 oktober – Atelier Colpaert
    C#2 is de ontmoeting van twee instrumenten die op het eerste zicht in niets op elkaar lijken: de organetto en de computer.De organetto is een draagbaar miniatuurorgel. Dit instrument was zeer populair van de Middeleeuwen tot de Renaissance, maar raakte daarna in de vergetelheid. Door zijn omvang, maar ook door zijn broze en intieme klank staat de organetto lijnrecht tegenover het gigantisme van de grote orgels. De computer daarentegen ontstond op een moment waarop de organetto al lang een museumobject geworden was. Zijn muzikale mogelijkheden zijn oneindig.

Info en tickets : www.festival-artonov.eu

Recent