Facebook Twitter Tunein YouTube

De Munt : GÖTTERDÄMMERUNG

Zesentwintig jaar lang sleutelde Richard Wagner aan het laatste deel van zijn Ring. De partituur is een fascinerende vervlechting van motieven uit de hele tetralogie.

Aan de voet van de rots waar Siegfried en Brünnhilde zich hebben verenigd, zingen drie schikgodinnen over het verleden, het heden en de toekomst van de wereld. Wat de drie dochters van Erda lezen in het koord van het lot dat ze weven, is apocalyptisch: sinds oppergod Wotan een speer maakte uit de wereldes, stierf die langzaamaan af. Restanten ervan stapelen zich op rond het Walhalla, wachtend om het godenpaleis in lichterlaaie te zetten. Het koord scheurt, de Nornen verdwijnen. Het einde van de goden is imminent.

In het creatieproces van Wagners Der Ring des Nibelungen neemt het vierde deel een complexe plaats in. Götterdämmerung is het eerste werk dat Wagner op vers zette, maar het laatste dat hij van muziek voorzag. In 1850 begon hij al aan wat muzikale schetsen voor een proloog, die hij nadien liet voor wat ze waren om de libretti van de drie andere drama’s te schrijven. Nadat hij de partituren klaar had voor Das Rheingold, Die Walküre en Siegfried, begon hij pas op 2 oktober 1869 aan een volledige eerste versie van zijn sluitstuk. Meer dan twintig jaar zouden tussen die eerste proloogschets en de finale partituur verstrijken.

Wanneer :
4, 11, 19 & 26 februari – 16:00u
8, 15, 23 februari &  2 maart – 15:00u
Waar : De Munt – Brussel
Info & tickets : www.lamonnaiedemunt.be

Recent